Komu odstartovala hvězdnou kariéru?
Tomáš Klus, Petr Bende, Dasha, Mirka Miškechová, Markéta Foukalová a mnozí další.
Rozhovor s Tomášem Klusem, porotcem soutěže CZECHTALENT
Co pro vás znamenalo vítězství v talentové soutěži Czechtalent/Zlín talent?
Začátek jednoho velkého dobrodružství.
Pamatujete si na ten okamžik, kdy vás vyhlásili vítězem? Co se vám v tu chvíli honilo hlavou?
Že těch dvacet vyhranejch tisíc padne na afterparty.
Myslíte si, že je Czechtalent důležitou soutěží pro mladé talenty?
Myslím, že je jedna z mála, kde máte šanci potkat někoho, kdo to s "pomocí vám a vašemu talentu", myslí opravdu vážně. V mém případě to byl Luděk Malár, kterej slíbil a slíbené dodržel.
Byla mezi semifinalisty velká rivalita nebo naopak panovala přátelská a přející atmosféra?
Já myslím, že to bylo docela v pohodě….. Ale měl jsem s sebou velkou klaku svých spolužáků a většinu času jsem ten den trávil s nimi.
Co byste vzkázali těm, kteří uvažují o přihlášení se do soutěže?
Ať neuvažují.
Vracíte se rád na podium Czechtalentu, i když v tuto chvíli už jen jako host. Uvědomujete si, jak obrovsky motivující to je pro soutěžící?
Jó, jezdím tam rád. Je tam dobře, tak domácky. Může za to bezesporu i můj velekladný vztah ke Zlínu jako takovému. Co se soutěžících týká, stávám se po příjezdu jedním z nich. Zcela pohlcen. Pakliže je má přítomnost motivuje, je mi ctí. Mě ta jejich zase inspiruje.
Ptají se vás, diskutujete, radíte?
Když se zeptají, rád s nimi mluvím, ale neradím, nemám co. Byl by to vždy jen kus mě na nich. K vítězství dopomáhá pouze a jedině vlastní autenticita.
Rozhovor s Petrem Maláskem, porotcem soutěže CZECHTALENT
Jako porotce nejste v talentové soutěži Czechtalent poprvé. Proč?
Do poroty Czechtalentu jezdím moc rád, bohužel, v posledních letech se termín soutěže vždy překryl s mými koncertními závazky. Letos to vyšlo a moc se opět do Zlína těším!
Je pro vás náročné vybrat postupující semifinalisty a finalisty a jste si někým zcela jist hned od prvního poslechnutí?
Naše “finálová” porota je přítomna až koncertu finalistů, kteří jsou již předvybraní našimi milými kolegy. Upřímně řečeno jim tento úkol moc nezávidím, ze zkušenosti z jiných soutěží vím, jak je to zodpovědný úkol.
Jaká jsou vaše kritéria, samozřejmě kromě dobrých muzikantských kvalit, které by měly všichni postupující mít?
Charizma, osobitost a nějaký “Faktor X”, který odliší konkrétního jedince od ostatních zpěváků. Když se toto všechno zkombinuje se skvělým hlasem, je zaděláno na hvězdu!
Co vás na tom těší?
Vždy je inspirativní být u zrodu někoho, kdo v dalších letech začne čeřit vody naší hudební scény. A že jich už na Czechtalentu bylo! Tomáš Klus, Dasha, Petr Bende, Ondra Ruml…a spousta dalších.
Pamatujete si opravdu někoho výrazného, kdo propadl, a naopak někoho, jehož úspěch byste ve světě showbusinessu býval neočekával?
Toto ani ne, naopak si živě pamatuji, jak jako poslední soutěžící v mírně nevýrazném ročníku vystoupil kluk jen s kytarou a naprosto zbořil sál. Ten kluk se jmenoval Tomáš Klus a díky němu se tento večer stal jedním z nejvýraznějších. Je radost být u takovýchto momentů...
Čím je vám Czechtalent sympatický?
Je to soutěž připravovaná velice poctivě skvělými lidmi, které mám navíc moc rád, a vždy se jedná o krásná setkání. Navíc tam vždy panuje taková neokázalá a přátelská atmosféra, jak už to bývá vždy ve Zlíně zvykem. Myslím, že je to skvěle a inspirativně strávený čas pro všechny zúčastněné.
Přichází za vámi soutěžící s prosbami o radu v jejich další kariéře?
Ti nejúspěšnější si vždy umí poradit sami, jsou to výrazné osobnosti. A s mnohými spolupracuji příležitostně a s radostí dodnes…
Rozhovor s Luďkem Malárem, zakladatelem a prezidentem soutěže CZECHTALENT
Jak se stalo, že se zrodil Zlíntalent?
V polovině devadesátých let byl pop v nemilosti a mladí zpěváci neměli vůbec žádnou šanci se kdekoliv ukázat, natož prosadit. Měl jsem čerstvě založené hudební vydavatelství a přemýšlel, kde vzít mladé talenty. Vzpomněl jsem si na hudební festival Intertalent, který do Zlína přivezl spoustu zahraničních hvězd, a my měli možnost vidět je na vlastní oči. Spolu s partou nadšenců jsem připravil první ročník Zlíntalentu, který hned v prvním ročníku přivedl na svět Dashu a Petra Bendeho. V porotě tehdy zasedla třeba Věra Špinarová, Heidy Janků a Peter Nagy. Do druhého ročníku jsem už si přizval ke spolupráci Martina Hrdinku, který je do dnešního dne ředitelem soutěže, a Dr. Miloše Skalku, jenž je stále předsedou poroty. Hodně nám pomohl ve druhém a třetím ročníku Karel Gott, kterému byl celý náš projekt sympatický. Pracoval v porotě pro objevení mladých talentů bez nároku na honorář, opakovaně přispěl k nádherné sváteční atmosféře finálových večerů i koncertním vystoupením.
Dokázal jste si na začátku představit, co vás všechno čeká?
No rozhodně vůbec neuměl! Kdybych jen trochu věděl, co všechno mne čeká, možná bych si to rozmyslel . Často si říkám, že všechno zlé je k něčemu dobré… V průběhu jsem se snažil reflektovat na potřeby soutěže i jejích výherců. Protože jsem jim chtěl pomoct i další kariéře, založil jsem v roce 1999 mezinárodní festival Universetalent , kam jsem zval soutěžící a porotce s celého světa. Mezi významnými porotci byli skladatelé např. Michael Jay ( Celine Dion, Eminem ), Lindy Robbins (Jason Mraz, Backstreet Boys, Leona Lewis, David Ghetta, Jason Derulo atd.), John Capek (Rod Stewart, Bonnie Raitt, Cher, Diana Ross, Joe Cocker, Toto, Chicago, Olivia Newton John, atd.), Allan Rich (*NSYNC, John Legend, , Whitney Houston, Ray Charles, Toni Braxton a další) a spousta dalších zahraničních i českých významných osobností z hudebního průmyslu. Tyto aktivity mi otevřely cestu na zahraniční festivaly, kde jsem 10 let zasedal v porotě obrovské americké talentové soutěže IMTA , v červenci v NY a lednu v LA, kde jsem byl porotě pro zpěváky juniory. Byla to obrovská zkušenost a přineslo mi to mnoho přátel z hudební branže. Díky ní se mohli vítězové Zlíntalentu – Czechtalentu, účastnit zahraničních festivalů např. v USA, na Maltě, v Egyptě, Bulharsku, Rumunsku, Kazachstánu atd. Zkušenosti jsem však získával i já. Zvali mne do porot zahraničních festivalů a já se vždycky snažil tím nejlepším inspirovat a přenést do našich podmínek. Všechny tyhle věci jsem si při rozjezdu nedokázal vůbec představit.
Je obtížné takovou talentovou soutěž pořádat každý rok?
Když už to děláte 22 let, zdá se to být brnkačka. Navíc nerad dělám změny v něčem, co dobře funguje. Je to spíš vždy o teamu, který si kolem sebe vytvoříte, a na to jsem měl štěstí.
Co je nejobtížnější a naopak, co jde úplně jednoduše?
Čím dál tím těžší je získat finance. Museli jsme spoustu doprovodných akcí zrušit a nechat jen samotný finálový večer. Dříve probíhaly celý týden doprovodné akce, různé koncerty, oblíbené promítání hudebních filmů v provizorním letním kině v parku, ale třeba i dětská pěvecká soutěž. Teď jsem rád, že zvládneme finálový večer. Nevím, jestli je to nejjednodušší, ale nemusím přemlouvat osobnosti z hudební branže, aby přijeli do poroty. Pokud mohou, účastní se. Navíc, jsou už taková poměrně sehraná parta, kolem které je skvělá nálada.
Některá jména porotců se každoročně opakují, předpokládám, že se z vás postupem let stali přátelé….
Přesně tak, stala se z nás taková czechtalentovská parta. Vždy, když mohou a nebrání jim v tom jiné závazky, rádi přijedou. V porotě se vystřídali snad všechny známe osobnosti : Karel Gott, Karel Svoboda, Michal Horáček, Věra Špinarová, Helena Vondráčková, Michal David, Jiří Korn, Felix Slováček, Leona Machálková, Miro Žbirka, Martin Maxa, Tomáš Klus, Iveta Bartošová, Ondřej Soukup, Petr Malásek, Petr Muk, Vašo Patejdl, Eduard Krečmar, Karel Vágner, Eva Pilarová, Ilona Czáková, Michael Jay, Alan Roy Scott, Johnny Jam , Jorge Corante a další.
Pojďme se bavit o procesu výběru semifinalistů a finalistů. Jakmile se soutěž uzavře, sejdete se s porotci a posloucháte, posuzujete jednotlivé soutěžící? Nebo jak to chodí?
Hned po uzávěrce jsme se sešli s Martinem Hrdinkou a Františkem Hrnčiříkem a pustili si záznamy a procházeli si všechny přihlášky. Vždycky si děláme poznámky: kdo určitě, kdo možná a kdo ne. Klademe důraz zejména na intonaci, též na barvu hlasu, ale intonace je vždy na prvním místě. Kdo si nedokáže uhlídat při nahrávce intonaci, nemá v soutěži co dělat. Pak si vezmeme seznam a projdeme si jména, na kterých jsme se shodlii. Ti, kteří mají souhlas nás všech, postupují rovnou. Podle počtu pak doplňujeme další. Snažíme se, abychom se vešli maximálně do čtyřiceti soutěžících. Nemáme stanovený limit, protože bychom neradi někomu ukřivdili. Chceme všem talentovaným dát šanci se veřejně prezentovat na semifinále.
Kolik hodin každý rok naposloucháte přihlášek?
Tak je to mezi 300 až 400 přihlášených, většinou nám stačí průměrně minuta na to, abychom si udělali závěr, jen někdy, když si nejsme jistí, posloucháme déle. Většinou si poslouchání rozložíme do dvou dnů.
Jaká jsou hlavní kritéria úspěchu?
Zajímavá barva hlasu, intonace, vystupování a dobrý celkový dojem.
Hlásí se více dívek než chlapců nebo naopak?
Ano, více se hlásí dívek, ale i to se poslední roky trochu srovnává, celkem se za 22 let přihlásilo 1427 chlapců (včetně 108 letošních) a 3431 dívek (včetně 156 letošních).
A věk? Přihlásit se mohou mezi 15 – 30lety, jaký je průměrný věk?
Průměrný věk bývá kolem 18 let, letos to bylo 21, 5 roku.
Tradičně pořádáte koncert postupujících 30 – 40 semifinalistů, jak dlouho trvá a může se přijít podívat i veřejnost?
Koncert začíná ve 13 hodin v Zelenáčově šopě ve Zlíně a končí kolem 16 hodiny. Letos bude 22. dubna a vstup je zdarma. Účastnit se ho bude 28 soutěžících.
Kolik mohou během semifinálového večera zazpívat písní a je repertoár dopředu určen nebo si mohou vybrat či přijít s vlastní tvorbou?
Soutěžící zpívají jednu skladbu, mají na to 3 minuty. Skladbu si vybírají sami a vlastní tvorba je vždy vítána.
No a dostáváme se k finále. 12 finalistů – je obtížné je vybrat?
Ano, zvláště když nechcete někomu ublížit, někdy jsou ty rozdíly minimální a pak je to velmi těžké. Třeba v loňském roce jsme nakonec pustili do finále 14 soutěžících, protože ani po dvou hodinách jednání jsme se nedokázali rozhodnout, koho neposlat do finále. Dát palec dolů je vždy těžší, ale nutné. Někdo vyhrát musí a měl by to být ten nejlepší.
Finále bude letos 20. května opět ve Zlíně – představí se tedy koncertem. Kolik mohou zazpívat skladeb?
Finále je dvoukolové, v prvním kole odzpívají všichni finalisté svou první skladbu, tady už spolupracujeme s finalisty na výběru a pořadí skladeb, spíše jim doporučujeme než bychom nařizovali. Jde nám samozřejmě vždy o kvalitu. Porota dává body po každé odzpívané písničce, 1 až 10 bodů, přičemž 10 bodů je maximum. Po sečtení postupuje polovina soutěžících do druhého kola, tzv. super finále, a zpívají druhé kolo, které rozhodne o celkovém vítězi.
Pomohl jste „na svět“ opravdu velmi známým umělcům, např. Tomáš Klus, Dasha, Alice Konečná, Mirka Miškechová – je to to, co vás motivuje objevovat další?
Ano, vždy, když už mám chuť to zabalit, si řeknu „co když se zase objeví nějaký talent?“, no a tak jedu zase dál.
Bez koho a čeho by se CZECHTALENT neobešel?
Na prvním místě musím zmínit Martina Hrdinku a Miloše Skalku, kteří měli významný podíl na celkovém charakteru soutěže a díky nim nám spoustu let pomáhal Český rozhlas. Musím zmínit i paní profesorku Lídu Nopovou, jež nám dělá dobré jméno a posílá do soutěže své nejlepší žáky a vlastně všem konzervatořím, protože mnoho soutěžících jsou jejich studenti, kteří nechtějí nést kůži na trh v soutěžích komerčních televizní.
Rozhovor s Dashou, první vítězkou soutěže z roku 1996
Co pro vás znamenalo vítězství v talentové soutěži Czechtalent/Zlín talent?
Vítězství mi dodalo odvahu vydat se cestou, kterou jsem se vydala.
Pamatujete si na ten okamžik, kdy vás vyhlásili vítězkou?
To už si vůbec nepamatuji, ale jak se znám, tak jsem tomu určitě nechtěla ani uvěřit.
Co se vám v tu chvíli honilo hlavou?
To opravdu nevím. Zato teď se mi prohnalo hlavou, že je to letos už 21 let!
Myslíte si, že je Czechtalent důležitou soutěží pro mladé talenty?
Rozhodně ano! Kde jinde se v začátcích prezentovat, než na talentových soutěžích?
Byla mezi semifinalisty velká rivalita nebo naopak panovala přátelská a přející atmosféra?
Skrze trému nebyl ani čas řešit nějakou rivalitu. Ráda vzpomínám na Petra Bendeho, který zvítězil v mužské kategorii.
Co byste vzkázali těm, kteří uvažují o přihlášení se do soutěže?
Ať neváhají a jdou do toho, každá zkušenost se počítá.
Rozhovor s Martinem Hrdinkou, ředitelem soutěže CZECHTALENT
Jako porotce nejste v talentové soutěži Czechtalent poprvé.
Jsem v porotě, už dvacet let, ale pozor nikdy jsem nebyl v té finálové. Vždycky jen semifinále. V semifinále zpívá většinou kolem třiceti zpěvaček a zpěváků. Je to docela mazec. Každý z porotců hodnotí samostatně, pak si porovnáme jasné výsledky a pohádáme se nad ostatními postupujícími.
Proč jste se rozhodl zhostit se tak zodpovědné funkce ředitele této talentové soutěže?
Jednoduše proto, že mě ta funkce byla Luďkem Malárem nabídnuta a proto, že jsem si hned od začátku myslel, že je to soutěž smysluplná.
Je pro vás náročné vybrat postupující semifinalisty a finalisty a jste si někým zcela jist hned od prvního poslechnutí?
Většinou to člověk ví hned, ale snažím se nezatracovat ty, kteří nenadchnou na první dojem. Stane se, že ten, o kterém jsem si myslel, že je skvělý při finále selže a naopak někdo jiný překvapí. Když vyhrál Tomáš Klus, bylo to jasné od chvíle, kdy přišel na jeviště.
Jaká jsou vaše kritéria, samozřejmě kromě dobrých muzikantských kvalit, které by měly všichni postupující mít?
Je to soutěž pro interprety populární hudby, tak se snažím hodnotit nejen zpěv, ale i vzhled, pohyb, chování atd.
Pamatujete si opravdu někoho výrazného, kdo propadl, a naopak někoho, jehož úspěch byste ve světě showbusinessu býval neočekával?
Bylo pár lidí, o kterých jsem si myslel, že vyhrají. Třeba neměli jen štěstí při výběru písničky nebo byla v tom ročníku větší konkurence.
Čím je vám Czechtalent sympatický?
Téměř rodinou atmosférou, ale třeba i skvělými pofinálovými večírky a Zlínem.
Přichází za vámi soutěžící s prosbami o radu v jejich další kariéře?
Tak to vůbec, vlastně se mě, ač jsem každoročním moderátorem nikdo nikdy na nic nezeptal. Vloženo: 26.04.2017,
Marek