Kniha
Náboženské tradice Asie - 2
Werner Karel
CAD PRESS, 2009, vazba pevná
13.90 EUR
Anotace
B5, 400 str, Vaz. Kniha. Obsah: Čína, Japonsko, Korea, JV Asie, Srí Lanka. Předmluva prof. Oldřich Král
Předmluva
Wernerovy Náboženské tradice Asie mají pro českého čtenáře nepochybnou hodnotu originálního pokusu českého religionisty s výjimečně širokým rozhledem a zkušeností v teorii a praxi současného světového religionistického diskursu. Od studií filozofických, historických a indologických sledoval ve svých studiích vždy především zřetel kulturně srovnávací v dimenzích obecnějších otázek filozofických.
Jako sinolog mohu přínos průkopnického přístupu profesora Karla Wernera ocenit především z pohledu čtenáře jeho poučeného a inspirativního vhledu do historicky a myšlenkově nejednoduché problematiky východoasijského regionu. Běžné, zdánlivě univerzální kategorie religiózního myšlení tam často selhávají. A přece, anebo právě proto, je tak důležité zapojovat tento svébytný region do soumezných obrazů dějin a typologií různých soustav a tradic náboženských v náležité spojitosti se soustavami a tradicemi etickými, jako těmi aspekty filosofického myšlení, jež mají k religiozitě nejblíže.
Profesor Werner právě toto činí s nejvyšší mírou korektnosti a invence, bez zjednodušování, oduševněle, srozumitelně. Jako autor umí vyjít vstříc svému čtenáři, aniž by se vzdaloval meritu svého předmětu. Nové opravené a prohloubené vydání tohoto díla je záslužný počin.
V současné české odborné literatuře zůstanou nejspíše tyto jeho dva svazky nadlouho nezastupitelné. Jedinečnými zůstanou i kdybychom se v budoucnu, jak vřele doufám, dočkali od mladší generace orientalistů a religionistů jiných souborných děl, jako tolik potřebného aktuálního výrazu nové generace ideje obecné a srovnávací.
prof. PhDr. Oldřich Král, CSc.
Filozofická fakulta UK
Lze jen uvítat, že se prof. Wernerovi i vydavatelství CAD PRESS podařilo připravit a nově publikovat přepracované a rozšířené vydání díla Náboženství Asie. Oceňuji zvláště propojení výkladu o historickém vývoji tradičních filozofických a náboženských proudů tak obrovského regionu (jmenovitě i v oblasti Dálného východu), a jejich střetů s domácími tradicemi, mírou vzájemného ovlivňování i specifickými rysy, jež tyto proudy postupně nabývaly v novém prostředí v jednotlivých zemích.
Partie týkající se Koreje dokazují, že autor i v tak odlehlé zemi, vzdálené jeho původní specializaci, získával cenný nový materiál konzultacemi a terénním výzkumem v daném teritoriu.
Za velkou přednost Wernerova vědeckého díla pokládám též zařazení aktuálních informací o "nových náboženstvích", o nichž je toho stále známo poměrně málo. Toto cenné dílo se nepochybně stane vítaným zdrojem poučení i inspirací v dalším bádání jak pro akademické kruhy a studenty, tak pro široký okruh specialistů a čtenářů zaměřených na bádání a komparatistiku v oblasti vývoje myšlení, religionistiky, kultury i transformací různých náboženských proudů a představ v četných nových "náboženstvích" a sektách současného světa.
doc. PhDr. Vladimír Pucek, CSc.
Ústav Dálného východu FF UK
Obsah
O autorovi..................................................................................................................... 13
Úvodem ? O povaze asijských náboženských tradic............................................. 15
Část I. NÁBOŽENSKÁ SCÉNA JIHOVÝCHODNÍ ASIE
1. JEDINEČNOST LANKY.............................................................................. 29
“Nežli přišel Buddha”...................................................................................... 29
Dvojí tradice Buddhových návštěv.................................................................. 32
Zakotvení buddhismu....................................................................................... 33
Svěření pálijského kánonu písmu a příchod mahájánových nauk................. 34
Théravádová renesance a politický úpadek..................................................... 39
Ekleziastické problémy buddhismu v Kandy................................................. 42
Stopy mahájánové a vadžrajánové praxe......................................................... 44
Ostrovní hinduismus a jeho vliv na buddhismus............................................ 48
“Osiření” a obnova se západní pomocí........................................................... 51
2. BUDDHISTICKO-HINDUISTICKÁ IMPÉRIA ZADNÍ INDIE
2.1. Posvátné hory a “božští” králové............................................................... 57
Obecné pozadí.................................................................................................. 57
2.2. Barmské experimenty.................................................................................. 62
Tři buddhistická království a první sjednocení Barmy.................................. 62
Legenda o Buddhových vlasech a návštěvách................................................. 67
Válčící králové a řevniví mniši........................................................................ 69
Krize za britské nadvlády a stav po osamostatnění........................................ 74
Duchovní obroda.............................................................................................. 76
2.3. Buddhistická království Thajska................................................................ 78
Obchod a dveře k osvícení............................................................................... 78
Od taiských komunit k thajským královstvím................................................ 80
Kráčející Buddha a vize duchovního vesmíru................................................ 83
Buddhistické impérium s bráhmanským základem........................................ 85
Cesta k modernosti.......................................................................................... 88
2.4. Metamorfózy kambodžského náboženství................................................. 96
Náboženstvím k státnosti................................................................................. 96
První sakrální monarchie................................................................................. 97
Pozemský obraz kosmu................................................................................... 99
Angkor Wat (“městský chrám”) a Bajon s tvářemi Pána světa................... 101
Úpadek a cesta do propasti............................................................................ 104
Nultý rok a cesta z propasti........................................................................... 110
2.5. Vietnamská šachovnice.............................................................................. 113
Legendární a historické počátky................................................................... 113
Čampa a indočínské setkání.......................................................................... 115
Sjednocování a dělení Vietnamu.................................................................. 119
“Pod ochranou Quan Am (č. Kuan-jin, Guanyin, Kuan-yin)”..................... 126
Sekty a menšinová náboženství..................................................................... 126
3. BRÁHMANISMUS A BUDDHISMUS OSTROVNÍCH KRÁLOVSTVÍ
3.1. Śrí Vidžaja ? “Země vítězství”................................................................. 133
Ztracený most................................................................................................ 133
Monzun a civilizace....................................................................................... 134
Na vrcholu slávy a sestup.............................................................................. 137
3.2. Javánská enigma.......................................................................................... 140
3.2.1. Před vstupem na práh tajemna............................................................ 140
3.2.2. Kamenné mysterium........................................................................... 142
3.2.3. Od synkretismu k islamizaci.............................................................. 155
Část II. NÁBOŽENSTVÍ V ČÍNĚ A V KOREJI
1. NÁBOŽENSKÉ A NAUKOVÉ SMĚRY ČÍNY
1.1. Počátky a výhledy......................................................................................... 169
Nejstarší náboženské představy.................................................................... 169
Základní rysy čínského myšlení................................................................... 173
1.2. Taoismus (Daoismus).................................................................................. 175
Základní úvahy................................................................................................ 175
1.2.1. Filozofická tradice.............................................................................. 177
1.2.2. Další osudy taoismu (daoismu)......................................................... 181
1.3. Konfucianismus............................................................................................ 187
Charakter hnutí a historický kontext............................................................ 187
Kchung-fu-c’ (Kongfuzi, Kung-fu-tz?, Konfucius).................................... 188
Meng-c’ (Mengzi, Meng-tz?,, Mencius)...................................................... 191
Sün-c’ (Xunzi, Hsün-tz?)............................................................................... 192
Konfucianismus za dynastie Chan (Han, 206 př. n. l. - 220 n. l.).............. 193
Vývoj k neokonfucianismu............................................................................ 196
1.4. Buddhismus................................................................................................... 199
1.4.1. Počátky a šíření................................................................................... 199
1.4.2. Školy a směry čínského buddhismu................................................... 204
1.5. Křesťanství a náběh k novým hnutím...................................................... 219
1.5.1. Etapy křesťanství................................................................................. 219
1.5.2. Náběh k novým náboženstvím a další osudy křesťanství.................. 223
1.6. Islám a Čína................................................................................................... 231
2. KOREJSKÁ KŘIŽOVATKA
2.1. Historické pozadí......................................................................................... 233
2.2. Náboženský vývoj.......................................................................................... 236
2.2.1. Šamanismus a “korejské náboženství”............................................... 236
2.2.2. Taoismus.............................................................................................. 240
2.2.3. Buddhismus......................................................................................... 241
2.2.4. Konfucianismus.................................................................................. 253
2.2.5. Křesťanství a “nová náboženství”....................................................... 261
Část III. NÁBOŽENSKÉ CESTY JAPONSKA
1. ŠINTOISMUS A JEHO NÁRODNOSTNÍ A HISTORICKÝ RÁMEC
1.2. Počátky a formování.................................................................................... 269
Předhistorie a první známky náboženství..................................................... 269
Cesta k císařskému kultu............................................................................... 270
“Vznik” šintoismu, šamanismus a kult císaře.............................................. 272
1.2. Šintoismus jako tradice a náboženství..................................................... 275
1.2.1. Charakter šintoismu a jeho literatura................................................ 275
1.2.2. Náboženská dimenze šintoismu......................................................... 280
1.2.3. Metamorfózy šintoismu..................................................................... 293
2. BUDDHISMUS
2.1. Buddhismus jako politický nástroj.......................................................... 303
Zakotvení buddhismu v Japonsku.................................................................. 303
Zvláštní ráz japonského buddhismu.............................................................. 304
2.2. Doba rozmachu buddhismu a růstu sektářství....................................... 306
2.2.1. Období Nara (710-794)...................................................................... 306
2.2.2. Období Heian (794-1184)................................................................. 310
2.2.3. Období Kamakura (1185-1333)........................................................ 319
2.3. Ústup ze slávy a konsolidace...................................................................... 327
Ženatí kněží a válčící kláštery....................................................................... 327
Příchod křesťanství........................................................................................ 329
“Dřímající” buddhismus................................................................................ 330
“Probuzení” z dřímoty a nové výhledy......................................................... 331
Buddhismus širokých vrstev......................................................................... 334
3. ZVLÁŠTNOSTI JAPONSKÉHO SYNKRETISMU
3.1. Stopy taoismu v šintoismu a buddhismu................................................. 336
3.2. Konfucianismus............................................................................................ 337
První konfuciánská ústava............................................................................. 337
Válečná kultura samuraje.............................................................................. 338
Bludné cesty samurajského neokonfucianismu.......................................... 340
3.3. Buddhisticko-šintoistický synkretismus................................................ 342
Obecné trendy................................................................................................ 342
Rjóbu šintó (Škola “paralelní cesty bohů”)................................................. 343
Ičidžicu šintó (Škola “jedné pravdy”)........................................................... 345
Jui-icu šintó (“Jedinečná” cesta bohů)......................................................... 345
3.4. “Nová náboženství”...................................................................................... 347
Charakter nových náboženství....................................................................... 347
Tenri-kjó (Náboženství božské moudrosti)................................................. 347
Ómoto-kjó (Náboženství “velké základní nauky”)...................................... 348
Seičó-no-ie (Hnutí pro šíření duchovních pravd)....................................... 349
Náboženská exploze po roku 1945.............................................................. 349
Bibliografie .............................................................................................................. 351
Slovníček nejdůležitějších pojmů.......................................................................... 383
Slovníček důležitějších jmen a názvů.................................................................... 390
Rejstříky
Věcný a pojmový rejstřík........................................................................................ 395
Rejstřík jmen a názvů............................................................................................... 405
OBSAH 1. SVAZKU................................................................................................. 422
Podrobnosti na
http://www.cadpress.sk/werner.htm
Added: 21.12.2020,
martin