CLPBND, kapela Cirku La Putyka, vydává album s písňovým ''the best of'' z představení Okamžik



novinka

Živá autorská hudba, která nejen doprovází, ale spoluvytváří silný zážitek z akrobacie, pohybu i divadla, patří k souboru Cirk La Putyka od jeho založení. Nyní hudebníci sdružení v kapele pojmenované CLPBND vydávají album s původní hudbou z „narozeninového” představení Okamžik. Album nahrané klasicky ve studiu a se skladbami upravenými tak, aby svojí písňovou formou fungovaly i samostatně mimo představení. Album vychází 29. dubna na vinylu se třinácti „the best of” písněmi a v digitální distribuci v rozšířené podobě s několika dalšími skladbami a ambientními hudebními plochami navíc. Vedle pětičlenné formace CLPBND, která se také autorsky podepsala pod většinu materiálu, na desce hrají i dva hosté - Kryštof Záveský, který produkoval dvě písně na vinylu i další skladby z on-line distribuce, a ukrajinský akrobat a hudebník Oleksii Vakal. Zpěvem a texty přispěli herec Jiří Kohout a tanečnice Katarína Sobinkovičová. Kdo si chce nejen poslechnout naživo hudbu kapely CLPBND, ale hlavně vidět strhující akrobacii, má šanci od 29. dubna do 25. května v šapitó Azyl78 na Výstavišti Praha, kde Cirk La Putyka uvádí představení Okamžik. A pozor, na vinylu najdou posluchači i jednu velice netypickou skladbu, která se nakonec do představení nevešla. Koncertní křest proběhne na podzim. Digitálně je hudba nejen z Okamžiku, ale i z dalších představení jako Cesty, R.I.E., Runners, Memories of Fools nebo Roots k poslechu zde nebo zde. Více informací na www.laputyka.cz.

V představení Okamžik tvoří formaci CLPBND Jan Balcar (kytary, klávesy, synths, zpěv), Adam Novotný (klávesy, synths, zpěv), Matouš Holienčin (bicí, zpěv), Veronika Linhartová (housle, zpěv) a Andrej Rády (zpěv). V dalších představeních nebo na různých akcích je součástí kapely také například Anna John Schmidtmajerová.

„Myslíme si, že jsme se postarali o skvělý posluchačský zážitek,“ odpovídá na úvod Jan Balcar na otázku, zda má smysl vydávat hudbu z představení Okamžik samostatně. „Věřím, že skladby budou fungovat, protože jsou už v samotném představení hodně ‘přístupné’, s jasnou melodií a textem. Při poslechu desky dobře zní střídání s instrumentálními plochami, které jsou žánrově hodně rozkročené. Na desku se nevešly všechny věci z Okamžiku, vybírali jsme hlavně ty, které nejlépe obstojí i bez obrazu,“ doplňuje ho Andrej Rády.

Na rozdíl od soundtracku k představení Cesty, který vznikl jako „retušovaný“ záznam, ten k Okamžiku pojali tvůrci jako čistě studiovou nahrávku. „Točili jsme zvlášť. Je tam dost kláves a elektronických nástrojů a chtěli jsme mít možnost dotvářet, produkovat a doaranžovávat. Záznam z představení jsme používali jako referenci,” zdůrazňuje Balcar, v jehož Studiu Bros. se kromě bicích natočily všechny nástroje a album se zde mixovalo a masterovalo. „Bicí jsme s Matoušem natočili u Amáka ve studiu Golden Hive,” dodává Balcar.

Skladby oproti představení mají na desce více písňovou formu. „Poznávací značkou putyckého hudebního jazyka je velká propojenost s vizuální nebo pohybovou akcí, kterou živě doprovázíme. Můžeme tak reagovat na situaci a podporovat ji. Proto často nemáme pevné formy, spíše daná pravidla, podle kterých částečně improvizujeme. Třeba čekáme na nějaké salto, které nejde načasovat pokaždé stejně. Takovéhle ‘anomálie’ ve strukturách skladeb ale mohou znít bez pohledu na jeviště hodně neintuitivně a nevhodně. Takže jsme skladby na desce hodně vyčistili,“ vysvětluje Balcar.

Na nahrávce jsou písně oproti představení mnohdy výrazně zkrácené. „Tam, kde se snese dlouhá plocha, protože přes ni jde mluvené slovo nebo se buduje napětí, by posluchač ztrácel pozornost nebo umíral nudou. To jsme chtěli vyloučit. Takže vinyl je taková písňová ‘bestofka’. V on-line distribuci se objeví i několik ambientů a ‘filmovějších’ ploch,“ dodává Balcar. „Některá místa jsme dotextovali. Tam, kde v představení více funguje abstrakce ve zpěvu a text by byl příliš konkrétní, je na desce místo pro poezii nebo sdělení. A aby se fanoušci kvůli menšímu počtu skladeb na LP necítili podvedení, chceme i tady odvyprávět emoce celého představení, takže některé písně jsou propojené. Také jsme pojmenovali strany LP podle dvou postav. Posluchači se tak mohou bavit hledáním odkazů,“ říká Balcar.

„Až na pár výjimek jde o kolektivní dílo CLPBND. Krásný, ‘oldschoolový’ kapelní přístup a proces,” poukazuje kapelník CLPBND. „Hudba vznikala na zkouškách před premiérou celkem hromadně. Texty jsem psal já, přispěli také Katarína a Jirka. A část jednoho textu je báseň Ivy Petrové, písecké umělkyně, která loni bohužel zemřela a samotné představení neviděla,” dodává Andrej Rády.

Na desce zní jedna skladba, která se naopak do představení nedostala. „Míra její absurdity byla nevhodná. Posluchačům určitě dojde, o kterou jde. Maksim při zkoušení použil nějakou klíčovou frázi, něco jako ‘zkusme to stylizovat jako 80’s TV show’. A byla na světě žánrovka. Ale pak se ukázalo, že bude potřeba poněkud citlivější přístup, a ve zmíněné scéně se nakonec hraje titulní skladba Okamžik,“ líčí s nadsázkou Balcar.

Okamžik, velkolepou podívanou plnou akrobacie, napětí, vzrušení i magických obrazů, připravil loni jako oslavu patnáctého výročí založení souboru finský režisér Maksim Komaro s pětatřiceti účinkujícími - dlouholetými členy, ukrajinskými studenty i mladými akrobaty a tanečníky. Z cirkusových disciplín návštěvníci v představení uvidí vzdušnou akrobacii, dynamickou pozemní akrobacii, žonglování, překvapivou hru a manipulaci s každodenními předměty, Ukrainian Swing, Ukrainian Bar, klauniádu, chůzi po skleněných střepech, teeterboard, skoky na trampolíně, tanec, balancování, improvizaci, výpravné kostýmy i trochu magie a vizuálního divadla.

Bonus: Jan Balcar obecně o hudbě v představeních Cirku La Putyka

Živá hudba tvoří nedílnou součást většiny představení Cirku La Putyka již od vzniku souboru.
„Osobně se snažím, aby spontánnost, která se bez živé hudby zajišťuje těžko, byla přítomná v co nejvíce inscenacích. Dbám na to, aby ‘hudební oddělení’ souboru hovořilo k divákům jasně formulovaným jazykem. Ten se samozřejmě může lišit představení od představení. Předně hudba musí být funkční. Musí propojovat vjemy, podporovat emoce, řídit vnímání času divákem. Nemá být generická, má být výrazná, ale neupozorňovat na sebe na úkor ostatních vjemů,“ zdůrazňuje Balcar. „Jako vystudovaný filmový zvukař si neustále připomínám poučku, že dobrý zvuk a dobrý mix - a platí to i u filmové hudby - je takový, kterého si divák vlastně nevšimne. To neznamená, že má být zvukový doprovod nenápadný nebo nenápaditý. Má podporovat komplexitu vjemu. Vše, co jsem teď uvedl, je samozřejmě možné porušovat, ovšem s nějakým uměleckým záměrem, nikoli z lajdáctví nebo nevědomosti.“

A na co Jan Balcar vzpomíná nejradši?
„Rád vzpomínám na naši autorskou prvotinu v Putyce s Andrejem Rádym a Janem Kletenským, kterou bylo představení Risk. Byli jsme nepolíbení divadlem a vzniklo něco živelného. Něco, co by s dnešními zkušenostmi už vypadalo úplně jinak, ale byla by to škoda. Také se mi v souvislosti s Okamžikem vybaví inscenace Play, protože to byla moje první spolupráce s Maksimem Komarem a možná jeho první režijní spolupráce se živým muzikantem na jevišti. Spousta objevování na obou stranách. No a pak Cesty, to byla výzva. Dramaturgicky i koordinačně. Obří projekt, spousta účinkujících, nedostatek času a prostoru na ‘kapelní práci’. CLPBND se tehdy jako kapela zformovala v současném složení. Pamatuji si ale, jaká to potom byla síla, když se všechno usadilo a sehrálo.“
-------------------------------------------
LP Okamžik - tracklist:

01 Garuda
02 Caravan Life
03 Caravan Techno
04 Love Will Be Our Remedy
05 Moped
06 Helmets
07 Around You (Rap Bars)
08 Okamžik
09 Karandash
10 Keepin’ Spinnin’
11 Symfonie pohybu
12 Smutek
13 Teeter Medley
14 Balls Balls Balls!


Vloženo: 24.04.2025, martin

Související fotografie